Skikk og bruk!

Jeg fikk lyst til å fortelle litt de forskjellige skikkene som er her i Thailand og blant Karen folket.

Det var mye og vende seg til i forhold til dette. Det meste av grunnene for at de har disse skikkene er på grunn av respekt. Respekt for hverandre.

Alle kvinner skal dekke til skuldre og knær, vi skal heller ikke ha tettsittende klær på oss. Så klær som tights og stramme overdeler blir sett på som sjenerende og uhøflig. Forhold mellom gutt og jente er også litt spesielt. Gutter og jenter skal ikke ha noe form for fysisk kontakt, med mindre de er gift. Så hvis du ser en jente og gutt være mye sammen og prater osv, så betyr det at de er sammen. Noen steder inne i landsbyene er det slik at hvis en gutt og en jente er borti hverandre og ta hverandre så er det nødt til og gifte seg. For meg har det vært veldig spesielt og se alt dette, men synes det er utrolig spennende og se hvor store forskjeller det er i verden!

Ellers andre skikker de har er at du kaster eller hiver aldri noe til noen, eks nøklene. Akkurat det har jeg dummet meg ut på flere ganger! :p En av tilfellende var i enkelsktimen, da hadde vi den kaste leken, mitt skip er lastet med…Elevene ble plutselig merkelige, noen ville ikke delta mens andre bare fniste. Det var ikke før noen uker senere jeg fikk høre at å kaste eller hive noe til noen er svært uhøflig og respektløst. Men når jeg tenker tilbake på det nå, er det ganske festlig :p

Menneske hode skal man heller ikke røre, for det er det mest hellige på menneske kroppen, det er vertfall noe som er lett og glemme. Det er heldigvis ikke det samme med barn og voksne. Fordi jeg gjør det på barna hele tiden, uten å tenke meg om. Alder har også veldig mye å bety her, man har respekt for de eldre, og det er normalt og bøye hode når vi går fordi en eldre person. Det samme gjelder for lærere og lignende. Lærere er veldig respektert, så folk bøyer seg for dem også.  Dette er noe jeg ikke har vent meg helt til enda. Jeg synes det er rart at de bøyer seg for meg og slikt. Det er jo også bare for og vise respekt og slikt å det er jo veldig bra!

 

Det er også mange andre skikker, som å ikke tråkke over noen fordi det er uhøflig. Man skal heller ikke bøye seg over eller strekke seg over andre mennesker. Man skal heller være tålmodige og vente til personen har flyttet seg. Dette er også noe som kan være vanskelig for en nordmann, for vi er jo ikke særlig tålmodige :p

 

 

2 kommentar to “Skikk og bruk!”

  1. anne marit Says:

    heia! skikkelig interessant å se hva du skriver om skikker å sånn ass. det blir automatisk sånn at jeg sammen ligner det litt med hvordan det var i kenya,det er jo faktisk noe likt. men man har sikkert urolig masse å lære av dem også kan jeg tenke meg.

  2. Anne Berit Says:

    hallo igjen.Arti å sjå kolles du har det å kolles skikkan e der du e.Kan godt tenk mæ de e fort gjort å gjær nå som dæm kan ta anstøt av. Men dæm forstår kanskje at de itj e så enkelt for utlendinga i vit kolles skikkan e.Æ e te tante Liv no. vi driv å bake litt småkaker te jul,å høre på julemusikk. ute e de faktisk litt snø.koselig ja. seinar i dag ska vi på øya der peter å rikard går, på åpen julegård. Går fort te jul no,å kan tenk mæ at du glede dæ te å kom heim. bli koselig å treff dæ.tante liv sende hælsing te dæ å.

Legg igjen en kommentar